Зарубіжна література








ЦИКЛ УРОКІВ ІЗ СВІТОВОЇ
ЛІТЕРАТУРИ У 6 КЛАСІ
ЗА ТЕМОЮ

« БАЙКА У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ»


Тема:
Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. «Вовк і Ягня».

Мета: ознайомити учнів з історією виникнення жанру      байки у     світовій літературі; розкрити особливості побудови  і
поетики байок; допомогти засвоїти значення нових
термінів; ознайомити з творчістю давньогрецького
байкаря Езопа; розвивати мовлення, мислення,
збагачувати словниковий запас учнів; виховувати в
учнів високі моральні якості.

Обладнання: виставка книг відомих байкарів, схеми,    портрет «Езоп» Д.Веласкеса, репродукції до його байок.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Теорія літератури: байка, алегорія, персоніфікація, будова байки, мораль


                                                                                      Здається , байка просто бреше .
                                                                                    А справді – мудру правду чеше .                                                                                                                       Л. Глібов                                                                                                                           



Хід уроку

І Організаційний момент

    1. Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок” .
       Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення   до уроку й очікування позитивних результатів .
     Звучить повільна музика .Учитель звертається до дітей . „Станьте зручніше і заплющіть очі . Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо , на якому багато зірок .Кожен виберіть собі найяскравішу зірку . Уявіть , що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці , це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть руки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил ! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку . Зніміть її з неба , покладіть її перед собою , а тепер розплющіть очі . Подивіться на свою диво – зірочку . Нехай вона подарує вам натхнення , наснагу і зігріє своїм теплом .

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .
1.      Технологія „Пароль” ( Ця інтерактивна технологія передбачає , що , привітавшись , учитель не пропонує всім учням сісти , а просить кожного назвати , не повторюючись ( ланцюжком ) , суттєве для матеріалу попереднього уроку слово ( словосполучення ) , ключове слово – своєрідний пароль ).
Паролем цього уроку можуть бути слова : міф , міфологія , цикли міфів,
Прометей , Геракл і так далі .

     2. Вікторина «Чи знаєте ви героїв міфів?»
         - Бог, який прикував Прометея. (Гефест)
         - Кого перехитрив Прометей, щоб вкрасти вогонь у Зевса?              (Афіну Паладу)
-         Сини Урана та Геї (титани)
-         Найстарший син Урана та Геї. (Океан)
-         Дочки Океану. (океаніди)
-         Мати Прометея. (Феміда)
-         Хто Звільнив Прометея? (Геракл)
-         Місце, де знаходиться Зевс? (Олімп)
-         Бог підземного царства. (Аїд)
-         Кого Зевс скинув у Тартар? (Свого батька Кроноса)
-         Богиня, яка виліпила людей з гліни. (Нюйва)
-         Скільки років ріс Паньгу? (18000)
-         Друг Прометея. (Гефест)
-         Переміг Лернейську гідру, Немейського лева. (Геракл)
3) Перевірка домашнього завдання
         Розповідь про улюбленого міфологічного героя. (2 – 3 учні)

ІІІ .Оголошення теми та мети уроку
1)     Робота з епіграфом  (Робота в групах 1 хв.)
                                                       Здається байка просто бреше,
                                                     а справді мудру правду чеше.
                                                                                                  Л.Глібов
(Діти дають відповідь, як вони розуміють вислів українського байкаря)
2)    Вступне слово вчителя .
На  крилах часу ми переносимося у чудовий край , який називають колискою світової культури . Це , звичайно , Давня Греція .Зовсім недавно ми захоплювалися давньогрецькими міфами – дивовижними перлинами , що не втратили своєї краси та самобутності й до цього часу . Сьогодні на уроці ми поговоримо про байку , яка виникла теж у далекі часи . Пояснивши світ за допомогою міфів , людина намагалася знайти своє місце у ньому , виробити певні норми поведінки , пізнати стосунки між людьми , свій характер . Так виникають невеликі твори , написані прозою чи віршами . Назвали їх байками.
3.Компютерна презентація теми ,мети уроку .( Слайди № 1,2)
   4.»Мікрофон» Слайд №3
Визначимо, яких результатів від уроку очікує кожен з вас.
¨ “Цей урок навчить мене…”;
¨ “Я очікую від цього уроку…”;
¨ “Цей урок допоможе мені…”;
¨ “Цей урок ознайомить мене…”.

Цілі уроку
-         дізнатися біографічні про відомості Езопа;
-         ознайомитися з новими літературними термінами;
-         поповнювати словниковий запас;
-         виразно читати та аналізувати байки.
5       Робота в групах (2 хв.)
     Робота з новою технікою «Що знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися.»   Третю колонку діти заповнюють в кінці уроку.(Фаза актуалізації)

(Діти під керівництвом вчителя складають таблицю)
Що знаємо?
Хочемо дізнатися
Дізналися
Байки писали І.Крилов та Л.Глібов

Байка – це невеликий віршований твір
Хто був першим байкарем.


Правило «байка»

Езоп – основоположник байки.

Байка – це невеликий віршований, рідше алегоричний твір з повчальним змістом.

Байка будується з моралі та оповіді.

Алегорія – відображення одного предмета через інше. (У байках рослини, тварини, предмети)

Мораль – повчальна частина твору.

Персоніфікація – перенесення властивостей людини на тварин, рослин, предмети.


ІV Робота над вивченням нового матеріалу
1 Слово учителя
Короткі біографічні відомості
(Вчитель розповідає про життєвий шлях давньогрецького байкаря, попереджає учнів, що після прослуховування вони будуть працювати в групах, відтворюючи прослухане)
             Короткі відомості про Езопа ( Слайд №4, 5 )
- І знову ми потрапляємо до Давньої Греції, де жив перший із авторів, що залишив світові багату скарбницю байок. Про Езопа немає достовірних відомостей, однак з його особистістю пов’язано чимало переказів. Один із них розповідає, що Езоп був рабом у недолугого і хвалькуватого Ксанфа, який сам себе вважав мудрецем. Якось господар вирішив похизуватись власним розумом і заявив друзям, що знає спосіб випити море. Ті ж вражені таким зухвальством, поставили йому умову: якщо Ксанф не доведе правдивість своїх слів, вони відберуть у нього маєток. Переляканий «мудрець» звернувся за допомогою до Езопа, пообіцявши йому виконати будь – яке бажання. Раб запевнив господаря в можливості знайти вихід зі скрутного становища і попросив послугу те, що було мрією його життя. Наступного дня Ксанф продемонстрував «свою» мудрість натовпу, який зібрався на березі моря. Гордо оглянувши його, він сказав: «Я вип’ю море, але для цього потрібна чаша. Зробіть її, перелийте воду з моря в чашу, і я доведу, що я не базіка!»
Свої мудрі думки Езоп відображав у байках, які складав у прозовій формі та переказував. Вважають, що він – автор 4000 байок, а за іншими відомостями  - 650. Ці твори твори настільки вражали своєю дотепністю, що їх почали записувати, а згодом і перекладати.
Існує версія, що Езоп помер у Дельфах, точніше його скинули зі скелі. Це було покарання за те, що Езоп вкрав золотий келих. Критики і досі не згодні з обвинуваченням. «Навіщо Езопові золото, якщо безцінним золотом є його твори?» ( Слайд № 7 )
2)   Робота в групах (2 хв.) Скласти невеликий конспект    
біографії.
      3)  Прослуховування біографії Езопа


4)Рольова гра « Дослідник " ( учні, які отримали  випереджальне завдання—дослідити історичний шлях байки, презентують класу матеріали своєї дослідницької роботи ).

         Розповідь про Жана де Лафонтена.

          Слайд №7, 8
         Розповідь про Леоніда Глібова
Слайд №9

Розповідь про рос. байкаря І. Крилова. Син бідного армійського      офіцера і простої неписьменної жінки, Крилов навчався різних наук разом із дітьми губернатора Твері, який пускав його в дім із жалю. З 9-ти років працював переписувачем паперів у канцелярії, після смерті батька допомагав матері утримувати сім’ю. Від природи був обдарованим: чудово грав на скрипці, малював, видавав гумористичні журнали, писав комедії, комічні опери. Але справжню славу йому принесли байки.
Слайд №10
         Слово вчителя .
А що ж уявляє собою байка як жанр , що лежить в основі її оповіді , хто є дійовими особами ,  з яких частин складається ?
                  Слайд № 11
„Особливості побудови і поетики байок”.
1.     Робота з літературознавчими словниками.
Учні зясовують визначення термінів  „байка” , „мораль” , „алегорія”, „персоніфікація”.
        Слайд № 13
V . Робота з байками. «Вовк і Ягня»
1) Словникова робота (Запис з дошки у зошити. Діти називають значення тих слів, значення яких вони знають)
Слушний привід – доречний привид
Заповзявся – узявся
Чинити – робити
Кривда – неправда, брехня
2)Читання байки учнем.
3) Аналіз байки
         Відповіді на питання
-         Де відбувалася дія?
-         Хто персонажі твору?
-         Які якості людини втілено у Вовка? Ягня?
-         Кого мав на увазі автор?
-         Де повчальна частина твору?
4) Робота з теорією літератури.
(Діти за допомогою вчителя роблять висновок що таке «байка»  та «мораль» (запис у зошити)
                   Байка – це невеликий віршований, рідше прозовий, алегоричний твір з повчальним змістом.
                   Мораль – це повчальна частина твору.
-         Яке незнайоме слово ви почули у правилі?(Алегоричний)
-  Алегорія – відображення одного предмета через інше.      
      (У байках рослини, тварини, предмети)
- Через кого зображує автор людей? (Через тварин)
Коментар вчителя.
- Езоп, як і інші раби, щоб говорити правду про навколишню дійсність «замасковували свої думки. Від його імені походить вислів езопова мова. (Запис у зошити)
- Персоніфікація – перенесення властивостей людини на тварин, рослин, предмети.
5) Дослідницька робота.
-  Простежте за мовою персонажів.
- Які слова вживає автор для характеристики мови персонажів? (Вовк – став звинувачувати, зауважив, сказав. Ягня – відповіло.)
- Як репліки героїв допомагають розкрити характер їхніх вчинків? (Вовк  сильний, він прискіпливо дошкуляє бідному ягняті, шукає привід, аби звинуватити його, Ягня ж боязливе)
- Проаналізуйте структуру речень у репліках Вовка та Ягняти. (У двох репліках слова Вовка на першому місці «Вовк зауважив», «Вовк сказав».) Він сильніший, тому й говорив більше. Ягня відповіло лише один раз і в його словах відчувається страх та беззахисність. Воно не сміє говорити.)
- Як ви гадаєте, чи був привід для суперечки? (Ні. Ягня не могло чинити погано, бо взагалі стояло внизу. Вовкові хотілося їсти. І суперечка створено штучно.)
- Який фінал твору? (Трагічний.)
- Чим зумовлений трагізм? (Вчинком Вовка, який не був справедливим.)
- Виділіть складові частини байки.
- У яких словах криється мораль? (Так. Навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.)
- У чому полягає алегорія твору? З якою метою автор використовує цей прийом?  (В образі Вовка автор зображує категорію жорстоких, брехливих, підлих людей, які думають тільки про власні потреби. А в образі Ягняти – чесних, слабких, простих. Прийом алегорії надає можливість розповісти людям гірку правду про них же самих. )
- У чому викривальна суть байки? (Езоп викриває кривдників, які прагнуть прикрити свої ганебні вчинки різними прискіпуваннями до беззахисних людей.)
          6) Коментар учителя
     Сюжет байки «Вовк і Ягня» став традиційним. Він зустрічається у римського байкаря Федра, француза Ж.Лафонтена, поляка І.Красицького, росіянина І.Крилова, українця Л.Глібова.
7) Проблемна ситуація. (Фаза консолідації.)
- Через те, що раніше були раби, тому вони замасковували свої думки при спілкуванні, та езопова мова була дуже поширена. Зараз відсутні люди такого соціального стану, тому ніхто вже не використовує інакомовлення.  (Діти доводять , що алегоричність актуальна і зараз.)
8) Робота з епіграфом.
         - Тепер, вже опрацювавши новий жанр художньої літератури, як ви розумієте вислів Л.Глібова, який є епіграфом уроку? ( У байках висувається багато проблем, важливих для людського буття. Показуючи різні недоречності у житті, розкриваючи особливості людської поведінки, байка вчить, як потрібно чинити правильно.)
V І. Підсумок уроку
          1) Робота в групах . Заповнити третю колонку таблиці. (1хв.)
2) Запитання для контролю
- Дайте визначення байки.
- Назвіть її складові частини.
- Який літературний прийом називається алегорією?
- Яка мова називається езоповою?
- Що ви дізналися про життя Езопа?
- Які риси байкаря відобразилися у творах?
3) «Мікрофон». Слайд №16
¨ Чи здійснилися ваші очікування?
¨ Чи сподобався вам урок?
¨ Чи добре попрацювали?
¨ Чи змогли себе повністю реалізувати?
¨ Чи б ви змінили,щоб б своє додали до уроку?
¨ З яким настроєм ідете ви з уроку?

VІІ . Домашнє завдання.
         Вивчити правила. Прочитати байки Езопа «Крук і Лисиця», «Мурашка і Цикада», «Два товариша», «Батько і сини». Намалювати ілюстрації до прочитаних байок.



Тема уроку.      Авторська самобутність російського байкаря Івана      Андрійовича Крилова.
І.А.Крилов – відомий російський байкар. Засудження людських вад у байці "Вовк і Ягня"
Мета уроку:     поглибити знання учнів про жанр байки та її традиції; зацікавити учнів творчістю російського байкаря  І.Крилова, поглибити знання про творчість Езопа, Л.Глібова, здійснити аналіз байки "Вовк та Ягня"; заохочувати учнів до творчого пошуку.
Розвивати навички виразного читання, критичного мислення, культуру мовлення.
Виховувати позитивні риси характеру, моральні якості, етичні норми поведінки.

Тип уроку: комбінований.
Обладнання:   портрет І.Крилова, ілюстрації до творів байкаря, збірки байок  І.Крилова  та Л.Глібова.

Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент.

Діти, привітно погляньте на свого сусіда по парті. Заплющіть очі й подумки перенесіться в те місце, де б ви хотіли бути. Повторюйте мовчки:
« Я говорю спокійно, не хвилююся» ;
«Я володію своєю мовою і собою»;
« Справлятиму враження впевненої, доброї людини».
Розплющіть очі, сядьте так, як повинна сидіти упевнена, розумна людина.


ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Поетична хвилинка.
"Розкажи власну байку друзям"
(Домашнє завдання попереднього уроку)
2.Експрес-опитування.
- Коли виникла літературна байка?
- Назвіть найголовнішу особливість байки.
- Як ви розумієте вислів «езопова мова» ?
- Назвіть відомих поетів байкарів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.


1.    Заочна подорож. ( Демонстрація пам'ятника І. Крилову )
Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…., а звірі - ….
(Діти називають – І.Крилов; герої його байок)




3. "Мозкова атака"
-         Що вам відомо про життя і творчість І.Крилова?
4. Інтерактивна вправа "Гронування"
-        
І.Крилов
Журналіст
Народився у Москві
Драматург
Найвідоміший російський байкар
-         Що б ви хотіли дізнатися про І.Крилова?

5. Гра "Хто? З якого твору?"
Презентація ілюстрацій художника Є.Рачева до байок І.Крилова.








Епізоди з яких байок


відтворено на малюнках?
-         Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки?
ІV.Оголошення теми уроку.
- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:
-         Цей урок навчить мене…
-         Я очікую від цього уроку…
-         Цей урок познайомить мене…
-         На цьому уроці я хочу дізнатися…
-         (Відповіді учнів)

В кінці уроку перевіримо: чи досягли мети, чи справдилися очікувані результати.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1.               Презентація портрета І.А.Крилова
2.               Метод "Подвійні щоденники"
(В зошиті поділити сторінку навпіл, ліворуч записати ту інформацію, яка вас вразила. Праворуч – питання, думки, що виникли. Особлива вимога – записувати відомості, поняття треба своїми словами, не цитуючи текст, з яким працювали).
Робота в групах.
(Учні отримують роздатковий матеріал із статтями про І.А.Крилова)
Іван Крилов (1769-1844) - російський письменник, байкар, журналіст. У 1782 р. переїхав до Петербурга. В 1798-1800 p. жив у с.Козацькому на Черкащині. Перший твір - комічна опера «Кофейниця» (1782). У 1786-1788 p. написав трагедії «Клеопатра»   — «Філомела», комедії «Письменник у передпокої», «Пустуни» та ін., в яких критикував звичаї провінційних помі­щиків, столичного дворянства. Байки почав друкувати 1788 p., перша збірка вийшла у 1809 р.
Іван Крилов (1769-1844)
Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився майбутній байкар у Москві. Його бать­ко був відставним військовим, а мати — неписьменною, але надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька родина в 1782 р. переїхала до Петербургу, де І. Крилов роз­починає літературну діяльність.
Літературну славу І. Крилову принесли байки, в яких він звертається не лише до проблем загальнолюдського значення, а й до конкретних історичних подій тогочасної Росії (наприклад, Вітчизняна війна 1812р.), критикує правління державою (політика царя Олександра І), натякає на реальні відносини між різними суспільними прошарками (поміщики та кріпаки-селяни), на важке життя народу. Тому образи його байок стали символізувати не лише якісь негативні якості людського характеру, а й певні історичні події та суспільні явища в тогочасній кріпосницькій Росії.
3.    Виразне читання напам’ять байки "Вовк і Ягня".
(Учитель читає байку мовою оригіналу)
4.    Інтерактивна вправа "Коло вільних думок"
(Обмін враженнями, щодо прочитаного)
5. Виразне читання байки "Вовк і Ягня"
(Переклад М.Терещенка)
6.    Порівнюємо оригінал і переклад.
·        Чи вдалося перекладачеві Миколі Терещенку передати зміст оригіналу?
·       Прочитай початок байки І.Крилова в оригіналі.
У сильного всегда бессильный виноват
·        Прочитай початок байки у перекладі М.Терещенка.
·        Яке незвичне слово використав перекладач у першому рядку?
·        Чи належить воно до широковживаних?
·        Як ти гадаєш, чому перекладач з усіх можливих віддав перевагу саме йому?
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Бесіда з метою усвідомлення прочитаного і почутого
-         Які герої діють у байці?
-         Що можна сказати про цих героїв?
-         Визначте складові частини байки.
-         Знайдіть в тексті і зачитайте слова,  що є мораллю байки.
-         При яких обставинах зустрілися Вовк і Ягня? Якою була ця зустріч?
-         Зверніть увагу, як поводять себе герої під час суперечки?
-         Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?
7.    Робота з ілюстраціми художників М.Шагала, Є.Рачева
         до байки "Вовк і Ягня".



8.    Діалог Вовка і Ягняти.
(Рольове розігрування байки: прочитати байку, відповідними інтонаціями передати характерні репліки кожного із персонажів)
9.    Бінарна опозиція. (Протиставлення).
         ВОВК – ЯГНЯ.
         (Особливу увагу звертаємо на мову героїв)
v Чому І.Крилов називає зустріч Ягняти з Вовком "бідою"?
v У чому полягає вина Ягняти з погляду Вовка?
v Чи вдається Вовкові звинуватити Ягня, чи знайшов він слушний привід для цього?
v Які слова вживає Ягня, звертаючись до Вовка?
v Чи змінюється мова Ягняти в суперечці?
v В яких рядках висловлюється "вовча правда"?
v Зачитайте рядки у тексті, які є свідченням нерівності сил персонажів.


Коментар учителя.
Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.
Учитель.
-         А ось як на це питання відповів Жан де Лафонтен у передмові до збірки своїх байок:
              Оспівую в байках героїв я буденних,
              Яких не знав Езоп в своїх краях священних
              Дають уроки нам правдиві ці пісні.
              Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -
              Стосується й людей повчальні їх поради, -
              У образах тварин людські видніші вади.
11. "Запитання → відповідь"
-         З’ясуйте, носіями яких людських вад є Вовк і Ягня?
-         Визначте ідею байки.
-         Який прийом використовує автор для розкриття ідеї твору?
-         Для чого байкарі застосовують алегорію?
12.          "Теоретична скринька"
(Робота із словниками літературознавчих термінів)
Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.
Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.
13.          Пошуково-дослідницька робота в групах.
(Порівняти байки "Вовк та Ягня" Езопа, І.Крилова, Л.Глібова)
Ø Група "Літературознавці"
Якими перед нами постають у байках Вовк і Ягня?
("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
Ø Група "Мовознавці"
Простежити за мовою Вовка і Ягняти.
     ("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
Ø Група "Читачі".
З’ясувати, які риси засуджуються в образі Вовка?
     ("Дослідження-моделювання". Заповнити таблицю)

14.          Презентація робіт
-         Критично оцініть свою роботу в групах.

15.          Ситуативне завдання "Прийми рішення".
Учитель.
-         Уявіть, що з вас посміялися однокласники:
-         коли ви декламували напам’ять вірш і забули слова;
-         стосовно вашого одягу;
-         коли ви випадково спіткнулись і впали.
-         Як ви вчините у кожному з таких випадків, щоб не втрачати своєї гідності і дати відсіч насмішкам.

ІV. Рефлексія
Повернемося до поставленої мети.
-         Чи досягли ви очікуваних результатів?

Експрес-інтерв’ю "Закінчить речення".
(Доповни речення, що відображають враження від цього уроку)
Тема уроку. Жан де Лафонтен. Байка «Зачумлені звірі».
Мета уроку: поглибити поняття про байку та алегорію, ознайомити із        творчістю французького письменника Жана де Лафонтена,                розкрити алегоричний та повчальний сенс
байки «Зачумлені звірі», відображення в ній вад                                   людського життя;
розвивати вміння аналізувати та коментувати прочитане;                     висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених                      у байці;
виховувати в учнів естетичний смак, почуття                                                 відповідальності за власні вчинки, прагнення боротися з                     людськими вадами.

Тип уроку: комбінований.
Обладнання уроку: портрет Жана де Лафонтена, тексти
байки "Зачумлені звірі", ілюстрації до твору.

Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент
Діти, привітно погляньте на свого сусіда по парті. Заплющіть очі й подумки перенесіться в те місце, де б ви хотіли бути. Повторюйте мовчки:
« Яговорю спокійно, не хвилююся» ;
«Я володію своєю мовою і собою»;
« Справлятиму враження впевненої, доброї людини».
Розплющіть очі, сядьте так, як повинна сидіти упевнена, розумна людина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Поетична хвилинка.
Учитель.
Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,
Сковорода, Крилов –
Всім вистачило тем:
Всім шлях премудрий розкривався,
Хто до Езопа добувався,
Хто позичав сюжетів та ідей,
Щоб байкою збагачувать людей…
                                          М.Годованець
2.Інтерактивна вправа «Обери позицію»
-         Яким чином, на вашу думку, байки пов’язані з нашим часом?
-         У чому магічна сила байки?
-         Чи актуальна мораль байки сьогодні?
(Відповіді учнів)
Учитель. Нас і сьогодні хвилюють питання, що виникли понад дві з половиною тисяч років. Автор розповідає нам про людські вади. Ми впізнаємо їх, сміємося разом з байкарем і навчаємося мудрості.
3. Бліц-турнір «Заморочки із бочки»
(Із бочечки учні дістають аркуші із запитаннями і дають відповіді)
-         Який твір називають байкою?
-         З яких частин складається байка?
-         Хто ввійшов у світ байок під іменем Айсопос?
-         Назвіть відомих байкарів?
-         Поясніть своє розуміння такого вислову: «Езопові байки – скарбниця сюжетів для  світової літератури»

4. Відновіть текст, вставте пропущене слово.
Видатним байкарем французької літератури є …… . Байки цього письменника відображають життя всього французького суспільства – від селянина-бідняка – до короля. Його мудрі вислови стали надбанням і красою французької літератури.

5. Гра «Хто швидше?»
(Складіть слова і ви отримаєте назву байки)

і
н
н
е      л
і      р
м
у      ч
і
а      з
в      З
6.Виразне читання байок Езопо напам'ять
7. Скласти сенкан на тему « Езоп»
 8.Презентація теми уроку.
Вчитель.
-         Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:
Цей урок навчить мене…
Я очікую від цього уроку…
Цей урок допоможе мені…
На цьому уроці я хочу дізнатися…
(Зразки відповідей учнів)
-         дізнатися про життя і творчість французького байкаря Жана де Лафонтена;
-         навчить виразно читати байку "Зачумлені звірі";
-         розкриє алегоричний зміст байки;
-         висловити особисте ставлення до проблем, порушених у байці;
-         описувати власні почуття, викликані художнім словом;
-         критично ставитись до людських вад.
Узагальнимо сказане вами.
«Гронування»
Цей урок навчить мене
Познайомить із життям і творчістю французького байкаря Жана де Лафонтена.
Виразно читати, висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у байці.
Критично ставитись до людських вад.
Описувати власні почуття, викликані художнім словом, шукати відповіді на запитання.

В кінці уроку перевіримо: чи досягли мети, чи справдилися очікувані результати.
ІІІ. Осмислення
Учитель. Перед тим, як почати працювати над байкою "Зачумлені звірі", давайте познайомимося ближче з автором твору, портрет якого ви бачите на дошці
1.     Метод інсерт (читання з помітками).
-         Працюємо в групах
(Учні отримують роздатковий матеріал із статтями про Жана де Лафонтена)
Жан де Лафонтен (1621— 1695) - французький пись­менник, член Французької академії (з 1684 p.). Літера­турну діяльність почав з наслідування античних зразків. Вільнодумець і при­хильник матеріалістичної філософії П.Гасинді, Лафонтен звернувся до ре­алістичних традицій Відродження. У вір­шованих «Казках...» виступав проти лицемірства католицького духівництва, феодального самоуправства, продаж­ництва чиновників. Сатира Лафонтена досягла довершеності в «Байках», сю­жети яких запозичені в Езопа і Федра або взяті з народних джерел. Байки Лафонтена насичені гострим життєвим матеріалом і народним гумором, спря­мовані проти панівних: верств французь­кого суспільства. Вони вплинули на розвиток жанру байки в європейській літературі, зокрема на творчість І. Крилова та Л. Глібова.

Жан де Лафонтен (1621-1685)
Жан де Лафонтен — відомий французький байкар, драматург, поет. Народився в Шато Тьєрі в родині небагатого чиновника. Захопився літера­турною діяльністю досить пізно — у 33 роки.
У 1657 році переїхав до Парижа, де література стала єдиним засобом його існування. Проте його проби пера були не зовсім вдалими. Лише після публікації в 1665 році «Казок та оповідань у віршах», а в 1668 — «Вибраних байок у віршах» до Лафонтена прийшла слава.
Для своїх байок Ж. де Лафонтен запозичив античні сюжети та сюжети авторів епохи Відродження (XIV-XVI ст.), перекладаючи їх у вірші. Щопра­вда, у своїх творах французький байкар часто по-своєму тлумачив той чи інший відомий сюжет, надаючи йому нового сенсу. Лафонтен не наголошу­вав на повчальних висновках, для нього головною була розповідь про сміш­ний або безглуздий випадок.

Аналітична робота: учні заповнюють таблицю, яка розміщена на дошці, після прослуханих текстів.

ВІДОМО                                                      НОВЕ
  ۷                                                    +
(зразок конспекту, який учні відповідно до своїх знань позначають знаком ۷  або знаком +)
-         відомий французький байкар, драматург, поет;
-         народився в Шато Тьєрі;
-         1665р. Збірка "Казки та оповідання у віршах";
-         сюжети байок запозичені в Езопа і Федра, або взяті з народних джерел;
-         Лафонтен не наголошував на повчальних висновках, для нього головною була розповідь про смішний або безглуздий випадок.


2.     Виразне читання байки "Зачумлені звірі".
3.     Словесне малювання.
-         Які картини виникають у вашій уяві під час читання твору?
4.     Рольове розігрування байки учнями.
5.     Осмислення прочитаного.
"Запитання → відповідь"
-- Які почуття викликала у вас байка?
-- Про що розповідається у творі?
-- Назвіть персонажів байки "Зачумлені звірі" та дайте їм характеристику.
--Як звірі оцінюють провини кожного?
--Чому фінал цієї байки виявився для нас несподіваним? Чим, на вашу думку, викликане рішення звірів щодо найбільшої гріховності Осла?
               --Яка мораль байки? Знайди її в тексті й прочитай уголос із відповідною інтонацією, використовуючи жести і міміку.

6.     Форма роботи "Картина"
(Клас об’єднується в групи – "Фарби" та "Пензлі". Учні групи "Фарби" формують запитання до малюнка. Учні з групи "Пензлі" додають відповідь, добираючи цитати з тексту. Якщо все вдається, з’являється "картина" – творчий переказ епізоду)

7.     Робота в групах.
·        Група  "Читачі"
Інсценізуйте байку, намагаючись відтворити характери звірів.
·        Група "Науковці"
Які проблеми порушує автор в своїй байці?
Чому байка називається "Зачумлені звірі"?
Чого байкар хотів навчити людей?
·        Група "Історики"
Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?
8.Презентація робіт.
- Критично оцініть свою роботу в групі.
9. "Розмірковуючи – навчаюсь".
- Чи актуальна нині мораль цієї байки?
Що засуджує байкар у людських стосунках?
Як ви розумієте слова Л.Глібова, які є епіграфом до уроку?
ІV. Рефлексія
Повернемося до поставленої мети. Отже, чи досягли ми очікуваних результатів?
"Коло вільних думок" (інтерактивна вправа)
-         Які враження справив на вас цей урок?
-         Про що нове ви дізналися на ньому?
-         Навіщо потрібні ці знання?
-         Які висновки ви зробили для себе після цього уроку?

V. Домашнє завдання
·        Створити ілюстрації до байки "Зачумлені звірі".
·        Виписати художні особливості байки. 
 

V. Домашнє завдання
·        "Вузлик на згадку"
(Виписати із байки "Вовк і Ягня" рядки, які стали крилатими висловами)
·        Вивчити байку "Вовк і Ягня" напам’ять.




Тема уроку. Байки  - зерна людської мудрості (підсумковий урок-конкурс за
                     темою "Байка в світовій літературі").

Мета уроку: перевірити знання учнів з вивченої теми, вчити застосовувати теорію на практиці, співставляти, аналізувати байки Езопа, Федра, Крилова;
                      вдосконалювати навички виразного читання байок; 
                      розвивати логічне мислення,пам'ять,творчі здібності , вміння
                      висловлювати власну думку;
                      на прикладі байок вчити життєвої мудрості. Виховувати почуття
                      справедливості у ставленні до інших, правдивість, доброту, щирість.


Тип уроку: Урок-конкурс

Обладнання: портрети байкарів Езопа, Федра, Крилова, ілюстрації до їхніх творів, репродукції картин Леонардо да Вінчі.

                      
Епіграфи:      Єдина в байках є мета й призначення -
                     Погані смертних виправляти звичаї
                     І закликати люд до справедливості.
                                                                 Федр
                      Здається, байка просто бреше,
                     А справді - мудру правду чеше.
                                                                  Л. Глібов
                                                       
                                                                 Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя
Діти, чи замислювалися ви коли - небудь над тим, як багато значить слово в житті людини? Слово може приголубити, підняти настрій, розрадити, а може приголомшити і навіть убити. Може воно і прославити, і засудити, і висміяти. Все може слово... Тож треба вміло ним користуватися.
- Прослуховування уривку із байки Л. Глібова "Лисиця-жалібниця"
      Лукавий чоловік словами нас голубить,
      Неначе всіх і жалує, і любить,
      Для правди, для добра живе
      Як по воді пливе.
      А ближче придивись ти -
      І видно, що виля хвостом:
      Помажу, мов медком, -
      Солодше буде з’їсти.
Запитання: Від чого застерігає нас автор?
ІІІ.  Основна частина уроку.
1 конкурс. «Презентація команд».
2 конкурс.
Бліц - опитування
    а) Теорія літератури
- Який твір називається байкою?
- Назвати основні елементи байки.
- До яких жанрів подібна байка?
- Що таке "мандрівний сюжет"?
- Що таке алегорія? мораль байки?
  
     б) Що ми знаємо про байкарів (команди готували розповіді про одного з байкарів   та його творчість, вивчали байки напам’ять, готували інсценізацію байок)

Команда "Байкарі" розповідає про давньогрецького байкаря Езопа, який жив у VIст. до н. е. Поет був рабом-невільником, дуже негарним на вигляд, але відзначався неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили, що він був розумніший за своїх сучасників і повчав їх своїми байками. А написав Езоп більше 400 байок, їх переклали Ю. Мушак, Н. Сахарний та ін.

- Виразне читання учнями байок Езопа "Вовк і Ягня", "Мурашка й Цикада", "Ворон і Лисиця"
- Запитання до учнів:
З якими героями ми зустрілися у цих байках? Про що в них розповідається?
Яка мораль байки? У яких словах виражається?
Що засуджує автор?
Чи можна говорити, що ці твори лише про тварин? Чому?

Команда "Знавці" розповідає про Федра. За походженням - грек з Македонії, змалку потрапив у рабство. Виріс і здобув освіту у Римі. Був відпущений на волю імператорои Августом. Слава до байкаря Федра прийшла лише в кінці XVIст.
- Виразне читання байок "Вовк та Ягня", "Вівця, Пес і Вовк", "Кібець і Голуби".
- Запитання вчителя:
  Дайте характеристику персонажам цих байок. Які з них вам  
  уже зустрічалися раніше?
  Що засуджує автор у творах? (Свавілля, насильство, брехливість, нерозважливість, 
  безпідставну довірливість)
  Що нового вніс римський поет Федр у розвиток жанру байки? (Прагнув надати      
  своїм творам виховного значення, посилив їх повчальний зміст)

Команда "Мудреці" розповідає про рос. байкаря І. Крилова. Син бідного армійського офіцера і простої неписьменної жінки, Крилов навчався різних наук разом із дітьми губернатора Твері, який пускав його в дім із жалю. З 9-ти років працював переписувачем паперів у канцелярії, після смерті батька допомагав матері утримувати сім’ю. Від природи був обдарованим: чудово грав на скрипці, малював, видавав гумористичні журнали, писав комедії, комічні опери. Але справжню славу йому принесли байки.

- Виразне читання учнями байок "Ворона та Лисиця", "Лебідь, Щука й Рак" у перекладах В. Терещенка, М. Рильського, Ф. Скляра.
- Запитання вчителя:
   Про що розповідають байки? Якими є герої? Які їхні вчинки автор засуджує?
   
    в) Інсценізація учнями однієї з байок
 
    г) Конкурс на краще виразне читання байок напам’ять.
    д)Конкурс « Мудрі вислови»
   ( Кожна команда отримує по 1 вислову. Необхідно їх виразно прочитати і пояснити.
1.     Здається байка просто бреше,
А справді – мудру правду чеше.
                                                 Л. Глібов
2. Він – раб, але мудріший за вільних,
Він некрасивий, але вищий за красенів.
                                                 Бабрій
2.     Сміючись, говорити правду.
Античний афоризм
е)Конкурс «Сенкан »
 (Учасники складають сенкан зі словами «Езоп», «байка», « Крилов».

є)Конкурс « Символ байки».
 (За назвою предмету визначити назву байки та її автора)
1.Шмоток сиру.
2.Гроно винограду.
3.Окуляри.
4.Дві скрипки.
5.Струмок.
6.Жмутик сіна
є)Конкурс « Складіть квітку»
( Кожна команда отримує намальовану серединку квітки, на якій написано:
«байка засуджує», « байка прославляє», « байка вчить». Необхідно домалювати пелюстки з відповідними словами).

IV. Підведення підсумків уроку
Проведення вікторини "Чи знаєте ви..."
1. Які риси людської вдачі символізують образи Вовка, Ягняти?
2. Чого навчають нас байки Езопа, Федра, Крилова, Лафонтена?
3. Чим відрізняється поведінка Ягняти у Езопа і Ягняти у Л. да Вінчі?
4. Як ви думаєте, що б зробив Вовк Езопа з Ягням Л. да Вінчі, якби він опинився на місці Лева?
5. Кому належать вислови:
"У сильного всегда бессильный виноват"
"Ты всё пела? Это дело:
Так поди же, попляши!"
"А Васька слушает да ест".
"Когда в товарищах согласья нет,
На лад их дело не пойдёт,
И выйдет из него не дело, только мука."

- Слово вчителя: назви яких байок, що прозвучали на уроці, ви записали? Чому вчать нас байки?
- Виразне читання уривку з твору Федра:
Святуйте святощі ів небожителів:
Вітчизну бороніть оружно і своїх
Батьків, дружин, дітей; громіте недругів;
Допомагайте друзям; бідаків щадіть;
Сприяйте добрим; викривайте крутіїв;
Карайте за провини; не терпіть ганьби;
Помщайтесь ти, хто осквернить безчестям дім;
Лихих цурайтесь; віру йміть не кожному.

- Що у житті людей найкорисніше?
- Як епіграфи пов’язані з нашим уроком?
« Мікрофон»
-         Чи здійснилися ваші очікування?
-         Чи сподобався вам урок?
-         Чи добре попрацювали?
-         З яким настроєм ви ідете з уроку?

V. Домашнє завдання.
 Написати власну байку .






 Тема уроку. Контрольна робота з теми "Байка у світовій літературі"

Мета уроку: перевірити рівень засвоєння учнями теми "Байка у  світовій літературі"; виявити, які складові навчального матеріалу учні засвоїли найбільш вдало, а які викликають у них труднощі й потребують коригування;
розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати самостійно;
виховувати відповідальність, вміння рентабельно та раціонально використовувати набуті знання, творчо         підходити до виконання поставлених завдань.
Тип уроку: контроль набутих знань.

Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент
Налаштування на доброзичливість. (Учні повертають голови до сусіда за партою, посміхаються, бажають один одному успіхів).
ІІ. Презентація теми та мети уроку
1.    Ознайомлення учнів зі змістом контрольної роботи.
2.    Повідомлення критеріїв оцінювання робіт.

Правильна відповідь на одне запитання І рівня – 0,5бала
Максимальна кількість балів - 1

Правильна відповідь на одне запитання ІІ рівня – 1 бал
Максимальна кількість балів - 4

Правильна відповідь на одне запитання ІІІ рівня – 2 бали
Максимальна кількість балів - 4

Завдання IV рівня виконуються на вибір. Правильне виконання завдання – 3 бали
Максимальна кількість балів за всі завдання – 12.

ІІІ. Виконання контрольної роботи
Завдання:
Початковий рівень
1. Кого вважають основоположником жанру байки?
2. Назвіть відомих авторів-байкарів.
Середній рівень
1.    Назвати головні жанрові ознаки байки.
2.    Дайте визначення персоніфікації
3.    Що означає вислів: "езопова мова"?
4.    Хто із байкарів був редактором сатиричного журналу?

Достатній рівень
1.     Який художній прийом є обов’язковим для жанру байки? У чому полягає його роль?
2.     Наведіть приклади крилатих висловів із байок.

Високий рівень
Написати твір-мініатюру на одну із обраних тем:
1.    "Роль байки в житті людства".
2.    "Чому байка не втрачає своєї популярності?"
3.    "Яка байка справила на мене найбільше враження і чому?"

IV. Рефлексія (бесіда за запитаннями)
-         Чи всі завдання вам вдалося виконати? Із якими труднощами ви зіткнулися на уроці?
-         Чи вдалося їх подолати?
-         Як вам вдалося цього досягти?

V. Домашнє завдання
1. Підготувати повідомлення про А.П.Чехова
2. Прочитати оповідання "Хамелеон".

















Немає коментарів: